Hlamidija

Hlamidija trahomatis (chlamidia trachomatis) je polno prenosiv mikororganizam, koji izaziva infekciju genitiurinarnog trakta: uretritis- zapaljenje mokraćnog kanala, cervicitis- zapaljenje grlića materice, salpingitis- zapaljenje jajnika, konjuktivitis i upalu pluća kod novorođenčadi. Za razliku od gonoreje, koja daje burne siptome, infekcija hlamidijom, i kod mušaraca, a naročito kod žena može biti bez ili sa veoma blagim tegobama, tako da ih obolela osoba i ne primećuje.

Hlamidija se izoluje iz mokražne cevi u 40- 60% obolelih muškaraca. U poslednjim epidemiološkim ispitivanjima dokazana je visoka prisutnost kod muškaraca koji nemaju nikakvih tegoba.

Faktori rizika su:

• Mlađi od 19 godina
  • Nezaštićeni seksualni odnosi- nekorišćenje kodoma
  • Česta promena partner
  • Loši socio-ekonomski uslovi

Rizik za novorođenče:

• Konjuktivitis
  • Neonatlana pneumonija

Tegobe kod žena:

• Pojava krvarenja grlića materice, čak i na blag dodir, na pr. posle odnosa
  • Sekrecija ili gnoj u vagini
  • Krverenje između ciklusa
  • Bolno i često mokrenje
  • Bolovi u stomaku

Ovakve tegobe mogu biti znak i infekcija izazvane drugim mikroorganizmima, kao i malignih bolesti. Obavezan je detaljan ginekološki pregled.

Tegobe kod muškaraca:

• Bistri ili gnojni iscedak mokraćnog kanala
  • Često i bolno morćenje
  • Bolna osetljivost mošnica
  • Osećaj težine u predelu međice ( povezano sa upalom prostate)

Kod ovakvih tegoba potrebno je javiti se dermatovenerologu.

Ukoliko se posumnja na infekciju, potreno je testirati obolelog pored hlamidije i na druge polno prenosive bolesti. Trepija je antibiotska i prepisuje je lekar.

Potreno je lečiti oba patnera. Dok traje lečenje savetuje se uzdržavanje od polnih odnosa. Oboleli trebe da bude svestan ozbiljnosti infecije, kao i mogućnosti zaražavnja i drugim polno prenosivim bolsetima. Ukoliko je osoba rizičnog ponašanja savetuje se pored redovnog testiranja na hlamidiju i druge bakterijske bolesti, testiranje i na HIV i hepatitise Bi C.

Komlikacije infekcije hlamidijom:

• Reiter-ov sidrom (Rajterov sindom):reaktivna upala zglobova(artritis), iminološki posredovana, posle infekcije hlamidijom- češći kod muškaraca
  • Kod žena: zapaljenska bolest male karlice, mogućnost nastanka steriliteta ili abortusa, renošenje na novoređenče prilikom porođaja

Bolest se može izlečiti, ukoliko se u ranoj fazi otkrije i leči, ne ostaju posledice. Ne ostavlja imunitet. Pri svakom narednom rizičnom odnosu moguća je ponovna infekcija.