Polno prenosive bolesti

Više od 20 polnih bolesti se može preneti putem polnog odnosa sa jedne na drugu osobu.. Milioni mladih ljudi, najčešće između i 15. i 25. godine života se prvi put inficira nekom polno prenosivom bolešću (sexually transmitted disease – STD).

Obradićemo nekoliko aspekata u vezi sa Polnim bolestima:

Ako ste inficirani…

Šta izaziva polno prenosive bolesti?

Šta činiti kod sumnje na polno prenosivu bolest?

Ako ste polno aktivni treba da znate:

Infekcije kod muškaraca

Infekcije kod žena

Dijagnoza

Polno prenosive bolesti (sexually transmitted disease – STD) izazivaju brojni mikroorganizmi. Broj obolelih u svetu je, generalno, izuzetno visok. Statistički podaci su često vrlo oskudni, jer se veliki broj bolesti ne prijavljuje ili se oboleli ne javlja lekaru. Simptomi mogu biti blagi, neprepoznati, i u kombinaciji sa strahom od reakcije okoline, mnogi slučajevi ostaju nedijagnostikovani i nelečeni. Postoje bolesti koje se prenose polnim kontaktom, ali se ne manifestuju na polnim organima, kao hepatitisi ili HIV.

Postoje brojne predrasude o polnim bolestima i njihovom prenošenju. To nisu bolesti koje se dešavaju nekom drugom. Ne postoji osoba koja je imuna na ove bolesti. Svako može da oboli, i to ne samo jedanput.

Samo znanjem o bolesti, rizičnom ponašanju i pravilnom upotrebom zaštitnih sredstava – kondoma, moguće je smanjiti rizik od bolesti.

Razumevanje osnovnih činjenica o polno prenosivim bolestima, kako se šire, koji su simptomi i kako se leče, prvi su korak ka prevenciji. Takođe, treba naglasiti, da se ove bolesti prenose polnim kontaktom: vaginalnom, analnim, oralno-genitalnom odnosom; ljubljenjem, i preko raznih seksualnih pomagala, kao što su, na pr., vibratori.

Infekcijom su pogođeni seksualno aktivni parovi, a može se preneti i na novorođenče prilikom porođaja sa inficirane majke. Značaj ovih bolesti je u mogućim komplikacijama, kada se ne leče ili neadekvatno leče: neplodnost, vanmaterična trudnoća, češti spontani abortusi, prevremeni porođaj, zapaljenja unutrašnjih genitalija i kod žena i muškaraca.

• od polno prenosivih bolesti odoljevaju žene i muškarci svih socijalno-ekonomskih slojeva. Najčešća je kod mlađih od 25 godina.
  • broj obolelih je u porastu svake godine. Seksualno aktivne osobe koje često menjaju partnere su u većem riziku
  • polno prenosive bolesti često prolaze potpuno neopaženo. Osoba nije svesna da je bolesna, nema nikakve tegobe i u kontaktu sa partnerom dalje prenosi bolest.
  • savetuje se periodično testiranje kod osoba koje često menaju pratnere i rizično se ponašaju
  • kod žene mogu nastati teški zdravstveni problemi: hronični bol u karlici, karcinom grlića, sterilitet, problemi u trudnoći, spontani pobačaju, mrtvorođenost.
  • većina polno prenosivih bolesti je izlečiva. Na žalost, za virusne bolesti, kao što su HIV infekcija ili hepatitis, nema leka.

Strane: 1 2 3 4 5 6 7 8