Sifilis je bakterijska infekcija koju izaziva bakterija treponema pallidum

Sifilis

Postoji 4 stadijuma bolesti: primarni, sekundarni, latentni i kasni ili tercijalni
Leči se intenzivnom antibiotskom terapijom.
Komplikacije se mogu javiti ako osoba nije lečena, nije dovoljno lečena ili se kasno krenulo sa terapijom. Tada se javljaju komplikacije kardiovaskularnog i nervnog sitema sa teškim oštećenjima i mogućom smrti.

Kako se prenosi sifilis

Prenosi se sa inficirane osobe u dodiru sa sluznicom anogenitalne ili oralne regije, tokom odnosa ili čak i kad odnosa nema.
Najčešće se prenosi u toku prve (primarne) faze bolesti jer tegoba najčešće nema ili su blage i neprepoznate.
Može se preneti u drugom (sekundarnom) stadijumu preko sifiilisnih bradavica koje su bogate bakterijom.
Takođe, i u latentnoj, mirnoj fazi bolesti, infekcija se može preneti.

Majka-dete prenos
U toku trudnoće bakterija prelazi placentu i izaziva infecije ploda. Deca već na porođaju imajudefornitete izazvane ovom infekcijom

Koji su simptomi?

Primarni sifilis

Šankr (ranica, grizlica): opisuje se kao bezbolna ranica na koži sluznici anogenitalne regije; na glansu i kožici polnog organa, na testisima, na spoljašnim delovima vagine na i unutar vagine, u anusu, a ređe na oralnoj sluznici i usnama.
Javlja se 10 – 90 dana od kontakta sa inficiranom osobom.
Šankr, nelečen, spontano se povlači.
To ne znači da se bolest povukla, naprotiv, osoba je i dalje infektivna.
Infekcija se sa kože i sluznica preko krvi raznosi u ostale organe i tkiva i izaziva sistemsku infekciju.
Tada nastaje sekudarni stadijum bolesti.

Sekundarni sifilis

Može se razviti od 15 dana do preko 6 meseci od infekcije.
Simptomi se mogu trajati 2 – 6 nedelja, a oni su sledeći:
– Tamno crvene do smeđe fleke na dlanovima i tabanima, koji ne svrbe
– Osip na koži tela, često slabo primetan
– Osip na sluznicama: na nepcu, grlu, grliću materice.
– Sifilitični kondilomi- promene koje podsećaju na kondilome, u anogenitalnoj regiji.
– Gubitak kose u vidu pečata.
Simptomi sekundarnog sifilisa se mogu povući iako oboleli nije primio nikakvu terapiju. To ne znači da se izlečio, naprotiv. Bolest uzlazi u latentnu fazu, bez znakova bolesti.

Latentni sifilis

Bez ikakvih simptoma.
Nastaje 2 – 30 godine od infekcije.
Otkriva se preko testova iz krvi.
Ponovno javljanje, relaps, sekundarnog sifilisa može se može dogoditi iz latentne faze; obično je to u prve dve godine latentne faze.

Kasni sifilis

Može se pojaviti posle 2 pa do preko 30 godina od infekcije
U ovom stadijumu se pojavljuju čvorovi u koži i mekim tkivima – gume.
Takođe, prisutni su simptomi od strane kardiovaskularnog sistema (srce i krvni sudovi) kao i neurološki ispadi u vidu neuroloških ispada, zahvatanje mozga i različitim neurološkim ispadima – neurosifilis.

Lečenje u ovoj fazi može delimično da poboljša stanje, ali su već napravljene trajne posledice koje se ne mogu ispraviti.

Kongenitalni sifilis

Prenosi se sa inficirane, obolele i nelečene majke na plod tokom trudnoće.
Novorođenče se rađa obolelo – taj oblik sifilisa se naziva kongenitalni sifilis.
Rani znaci bolesti se pojavljuju uglavnom u prvim nedeljema života, mada može se desiti da budu neprepoznati sve dok se ne pojave znaci tercijalne faze bolesti u detinjstvu ili tokom adolescencije
Kasna faza – tercilarni sifilis kod kongenitalnog sifilisa, kao i kod odraslih, ima manifestacije na mozgu i kardiovaskularnom sistemu.

Dijagnostika

Dijagnoza sa postavlja na osnovu testova iz krvi ili likvora iz kičmene moždine kod sumnje na neurosifilis.
Postoji nekoliko seroloških testova kojima se dijagnostikuje sifilis i prati lečenje.

Terapija

Sifilis se leči intenzivnom antibiotskom terapijom.
Lek izbora je penicilin.
Kod alergije na penicilin prepisuju se drugi antibiotici.
U zavisnosti od stadijuma bolesti zavisi i dužina lečenja.

Pozovite nas

Pišite nam

Polne bolesti

Polno prenosive bolesti

Više od 20 polnih bolesti se može preneti putem polnog odnosa sa jedne na drugu osobu

HIV infekcija

HIV – skraćenica na engleskom: human immunodeficiency viris – virus humane imunodeficijencije.

Genitalni herpes

Genitalni herpes je infekcija koju izaziva virus herpes simplex (HSV)

HPV infekcija

HPV – humani papiloma virusi, široko rasprostranjena grupa virusa, koja broji više od 100 tipova